www.CodeVet.nl

Ariel Atom2 in de media

De Ariel Atom 2 is een unieke auto, want in heel Nederland rijdt slechts een exemplaar rond! De trotse eigenaar van dit racemonster op kenteken is de 52-jarige campinghouder Co de Vet. Hij kocht zijn bolide vorig jaar juli, tweedehands, bij de Belgische importeur Debusser, voor een slordige 43.000 euro. Dat was exclusief BTW. Inmiddels is de auto voorzien van onder meer een spoilerset, speciale verenset, ultralichte velgen, zwaardere remmen en niet te vergeten een compressor, waardoor het motorvermogen is opgekrikt van 240 pk naar liefst 300 pk. Bekijk hieronder het filmpje.

Bron Panorama

Geen deuren, geen ruiten, geen dak. En oh zo fijn om in te rijden.
Balkenende mocht er alleen even in zitten, wij namen de Ariel Atom voor een middagje mee.

[ Eerst kijken dan lezen? Zie HIER de video van deze rijtest ]

“Intimiderend.” Dat was het eerste wat in me opkwam na het wegrijden in de Ariel Atom. Daar zit je dan in een geleende auto met een geleende helm (daar gaat mijn kapsel…) Ruben zit redelijk comfortabel naast mij, alleen heeft hij wel een cameratas tussen zijn benen.
Die cameratas zouden we later nog gaan verfoeien. In- en uitstappen is toch al lastig in een auto zonder de deuren, maar elke keer de camera en tas aanpakken begint echt te vervelen na een aantal keer.
Tijdens het rondrijden door de polder stond ik een aantal keer op het punt cameraman Ruben een hengst te geven.
Normaal gesproken kreunt en hijgt hij al vaak in mijn nek, maar deze keer leek het erger dan normaal.
Ruben bleek echter niet opgewondener dan normaal.
Het was de luchtinlaat die precies tussen het rechteroor van de bestuurder en het linkeroor van de passagier zit.


De Ariel Atom is overigens een bekende, want dit exemplaar zagen we eerder in minder gelukkige omstandigheden.
Eén van de eigenaren was onzacht met een lantaarnpaal in aanraking gekomen en deze foto’s vonden hun weg naar Autoblog.
Gelukkig is de Atom na liefdevolle verzorging weer geheel “roadworthy” en meer dan dat zelfs.
Als pleister op de wonde kreeg de Atom ook nog een supercharger aangemeten, pk’s kun je tenslotte nooit te veel hebben.
Deze Ariel Atom is uitgerust met het (heerlijke) 2.0 viercilinder Honda Type R blok die in standaard trim 220 pk levert.
Standaard is het blok dus niet gebleven en dankzij de supercharger is er nu 300 pk beschikbaar.
Er zijn legio auto’s te vinden die meer pk’s hebben, maar vergeet één ding niet: de Ariel Atom is een lichtgewicht.
Met slechts 456 kg is de Atom drie keer lichter dan veel middenklassers.
Met de prestaties van de Ariel Atom zit het zodoende wel snor. Officieel laat Ariel niets los over de cijfers, maar een supercharged Atom is al eens geklokt op 2,91 seconden voor de sprint naar 60 mph (96 km/u).
Daarmee moet de Atom alleen de Veyron en de Ultimate GTR voor zich laten.
De topsnelheid is weliswaar niet het belangrijkste in een auto zonder dak en voorruit, dus het maximum van 250 km/u is meer dan voldoende.
De wielophanging van de Atom is volledig af te stellen naar eigen smaak.
Eigenaar Co heeft de setup vooralsnog heel mild en comfortabel gehouden.
Na even wennen is het relatief makkelijk om in korte (en langzame) bochten voorzichtig de grenzen op te zoeken.
In langere bochten liggen de bochtsnelheden zo idioot hoog, dat het niet in me opkwam de grenzen van grip en adhesie op te zoeken.
Lang voor die tijd heb je overigens al zo veel kicks te pakken dat het ook niet nodig is om een beetje lol te hebben in de Atom.Veel pk’s en achterwielaandrijving lijkt het recept voor een gezellige driftje links en rechts.
De besturing van de Atom is wel snel (1,75 omwentelingen van links naar rechts), maar de stuuruitslag is erg klein.
Om een heftig uitbrekende Atom op te vangen, moet je dus van goeden huize komen.
Kleine driftjes is overigens absoluut geen probleem.
Het chassis bestaat uit buizenframe wat ontworpen is rond de bestuurder en de mechanische componenten.
Voor de constructie van de Ariel Atom is geen bodypanel te veel gebruikt en die volledige open constructie zorgt voor nieuwe sensaties onder het rijden. Tijdens het aanremmen voor een T-splitsing ervoer ik een nieuwe sensatie.
Het voelde als een blokkerend linkervoorwiel en zo klonk het, alleen dan een stuk luider.
Heel logisch natuurlijk, want er zit geen geluidsisolerend schuim tussen bestuurder & voorwiel.
Na het rijden in de Atom besefte ik weer eens hoe zeer in moderne auto’s allerlei sensaties weg worden gefilterd.
Absoluut heel comfortabel, maar voor het “echte” autorijden wil je meer mee krijgen van wat de wielen aan het doen zijn.
Een ander voordeel van de constructie van de Atom is dat je niet alleen voelt wat de auto doet, maar dat je dat ook kan zien.
Ons “test-Atom” was uitgevoerd met de optionele en vrij heftige voor- en achterspoiler.
Zonder deze spoilers is het uiterlijk wat cleaner, maar om je buurjongetje te overtuigen dat dit een raceauto is, misstaan ze niet.
Uiteraard zorgen ze ook nog voor extra downforce.

voor de Video klik hier

Rest ons nog om Co te bedanken dat we zijn speeltje mocht lenen voor het weekend.

BRON: AutoBlog.nl

 

Je kunt veel dingen zeggen over Balkenende.

Bijvoorbeeld dat je niet direct naar dezelfde kapper zou gaan.
Onze opper-roerganger is wel een autoliefhebber en dus nam hij op de AutoRAI even plaats in een Ariel Atom.

BRON: AutoBlog.nl