www.CodeVet.nl

Wedstrijdverslagen

SOT raceweekend 1

 

Zaterdag 7 april 2013 het weer regen/sneeuw koud.

's Ochtends Eelco qualy endurance ging goed. Vevolgens qualy sprint zelf op regenbanden maar geen temperatuur in de banden te krijgen en ook zelf nog weinig vertrouwen dus rustig aan gedaan en eerst maar eens wat meters gemaakt na het drama van Mettet (sneeuw alles afgelast) en Zolder 1e ronde na 500m aanremmen en blokkerende achterwielen tikje tegen muur dus stuurstang afgebroken en achterste draagarm krom. Einde verhaal auto naar pits gesleept en inpakken en terug naar Lelystad auto naar MB Motorsport voor reparatie.

Tijden vielen erg tegen maar moest proberen om dit van me af te zetten begon met 3.39 min. vervolgens 3.29 - 3.24 eindigde met 3.22 dus onder deze omstandigheden tevreden <ben je eigenlijk nooit :o)) > startplek 5 van de Super Sevens. Laatste ronde PLOF *^%#+ naar binnen uitlaatspruit- stuk bout afgebroken en alle andere bouten los. Snel alles gerepareerd en auto klaar gezet voor race's op zondag.

Endurance race Eelco start ronden lang gevecht met de Belgische Banana Killers :o)) na 70 min. pitsstop en mocht het stuur overnemen, een paar rondes later bij elke rechterbocht rookpluim links achter de auto en stonk het flink in de auto naar verbrande olie. Oliedrukmeter gaf voldoende druk aan dus twijfel > toch naar binnen. In de pits olie bijgevuld en de opdracht van Eelco door racen we liggen goed. Na een paar rondes toch weer pit in zelfde verhaal doorrijden o.k. laatste ronde ratel en weg vermogen (was ik al bang voor) uitrollen F1 pits in en gefinished.

Bij binnenkomst bleek de motor dus echt kapot. Na overleg andere motor inbouwen met z'n allen Eelco, Frank, Dick, Tim en ik. Motor eruit andere erin bleek de koppeling niet te werken ander vliegwiel dus asje te lang kwam tegen de drukgroep (ook nog even racecarter omgebouwd).

Volgende ochtend 6 uur op en direct weer verder motor weer los en naar voren asje eruit, kortere erin en alles weer vastzetten. 08u15 alles gecheckt druk op de knop en...... gelukkig motor loopt opruimen schoonmaken en klaarmaken voor sprintrace.

Race 1 opwarmronde zie ineens maatje Eelco naar de kant sturen ?x!%@ bleek later dat ook deze motor het begeven had. Zo nu de auto weer in orde droge baan dus koppie erbij en langzaam op stoom komen. Start achter de pacecar wordt links en rechts ingehaald dus te voorzichtig maar ja na alle tegenslag kom ik langzaam op gang. Eerst even een paar Super Sevens inhalen en dan kom ik bij Timo wat een gevecht ronden lang. Finish als 4e, Timo (Caterham) 3e, Thierry Labeye ( Westfield Hayabusa) en de nieuweling 1e (Belgisch karttalent 1e race 1e maal Spa) 1e knap gedaan.

Race 2: Door naar de start had 5 of 6 Super Sevens voor me dus opstellen en dan 1 ronde achter de Pacecar en rollende start. Opletten dit keer Pacecar eruit en wachten wachten groen gaan superstart haal 4 Super Sevens in dus nog 2 voor me. Mooie strijd met de Westfield Hayabusa en de Noorse Super Seven moest eerst de WF Haya laten gaan maar met de Noor had ik na 3 rondes afgerekend nu me op de WF Haya richten tijden worden steeds beter 2.58     2.55  Eindelijk achter de WF Haya nu kijken waar mijn kansen liggen. Eau Rouge veel sneller dus kont slipstream en er voorbij op het rechte stuk einde rechte stuk hij remt later dan ik en zet hem er weer tussen, dat gebeurt me geen 2e keer even later Double Gauche (dubbel links) erlangs en gassen hij zit constant op mijn kont maar weet hem goed te blokken Blanchimont gas erop en verstand op 1 Ja Ja weet het op 0 is beter maar wil de auto niet crashen. Heb nu een klein gaatje maar hij remt hem er weer bij, chicane en dan gas voor de F1 pits start/finish kijk in mijn spiegel en ja er komt een beetje lucht tussen ons zo nu rechterbocht en dan naar beneden Eau Rouge wow 3-4-5 tjonge wat loopt mijn auto snel gaatje wordt groter even terug naar 4 en plankgas door Eau Rouge links rechts blind links en knallen spiegel en ja heb hem afgeschud knikje rechts en dan het rechte stuk plankgas 205 km/h  -- 210km/h wow nu concentreren op het rempunt ronde ervoor te vroeg geremd nu 20m later ja merk het kan nog later maar de WF Haya is op afstand nu koppie erbij en gaan met die Banaan het gaat perfect en zie op de Solo predictive time 2.54 ok dat gaat goed kom op Co concentreer je en gas. volgende rondes gaan steeds beter en finish als 1e van de Super Sevens snelste ronde 2.53.471 lekker gevoel eindelijk weer eens 1e en de boel heel gehouden.

 

Race3: Startpositie 1 van de Super Sevens rollende start en hoppa wow wat een start 2 Radicals voorbij en de Super Sevens allemaal achter me gehouden naar beneden en de Radical1 komt ernaast en er voorbij nu Eau Rouge knallen zo heb zelfs afstand genomen van Radical2 gas erop en gaan zie de Radical2 langzaam naderen en hij zet hem ernaast maar haha mijn auto loopt zo snel dat hij er weer achter moet(Martin Utberg wist niet dat die Avenger zo snel kon zijn) en het voor de bocht nogmaals moet doen dan zie je ook hoe laat zo'n Radical remt en de downforce benut die is weg nu weer concentreren op de race. Thierry Labeye probeert aan te klampen ga nu echt sneller en rem later ronden lang gaat dit zo op en neer en zie mijn ronde tijden langzaam beter worden 2.53---2.52 Heb een redelijk gaatje met Thierry dus kan me concentreren op de rempunten 2.51.875 laatste ronde wow die gaat goed Eau Rouge in 5 ??? nee niet vol gas komt nog wel maar nu finishen zie op mijn laptimer predictive tim 2.49.900 maar wil niet in de laatste ronde een schuiver maken dus iets gas terug want Thierry is niet echt ver weg Blanchimont heerlijke bocht dan laatste knikje rechts links voor de finish gas erop en finish weer als 1e van de Super Sevens laatste ronde 2.51.471 snelste ronde ook nog extra punt. Naar binnen en blij :o)) Naar de prijsuitreiking bekers opgehaald en dan inpakken en wegwezen. Moe maar voldaan naar huis na een enerverend race weekend Spa bij de S.O.T.

kampioenen bekend na schitterende Finale Races
22-23 oktober 2011 – TT circuit Assen
De Top Gear Final Race op het circuit van Assen waren het decor voor wat zou uitdraaien op een ware thriller.
Op 3 ronden voor het einde van de endurance wedstrijd was de kampioen nog steeds niet gekend.
De KTM X-Bow van Marcel Schoonhoven en Ruud De Jong zorgde ervoor dat de eerste BeNeLux titel in de BSOT endurance naar Eelco Sirag en Co De Vet gaat in een Westfield Cup Racer.
De BeNeLux titel in de sprint gaat naar Ko Koppejan op de Radical SR3RS die na een nachtje sleutelen alsnog de titel in wacht sleepte.

Endurance:
Sensatie alom in de 160 minuten durende Endurance.
Sirag en De Vet reden geen dijk van een wedstrijd en hadden tevens af te rekenen met tal van nieuwe deelnemers.
Voor de start van de wedstrijd had het Banana’s team 9 punten voorsprong op de Norma M20F van Decroos en Desschans.
30 minuten voor het einde van de wedstrijd lag de Norma en P4 en vonden we de Westfield pas terug op de 9de plaats.
Hierdoor was de Norma virtueel kampioen ware het niet dat…
Een outstanding Peter Verluis en Yelmer Buurman namen bij de start het peleton op sleeptouw op wat voor hen uiteindelijk een gezondheidswandeling werd.
De snelheid & het talent van deze piloten deden menige vaste BSOT Radical piloten de wenkbrauwen fronsen wat betreft het potentieel van deze wagens.
Op ruime afstand ontspon zich een mooi gevecht tussen de Norma’s van Desschans/Decroos - Hahne/Daniels en de Radicals van Henk Thuis en Verheyen/Gitsels/Verhelst.
Deze laatste konden echter nooit een vuist maken tegen de top 5 en een draai aan de turbo dringt zich op. Sirag en De Vet wisten verder op te klimmen in het klassement en 5 minuten voor het einde viel dan het verlossende verdict.
De KTM X-Bow van Schoonhoven en De Jong moest de strijd staken wegens benzineproblemen,
Lemmens/Budin moesten nog een snelle splash & dash uitvoeren en Dick Hendriks en Wubbe Herlaar dienden de pits op te zoeken voor een verplichte herstelling.
Zo werd het verschil tussen de Norma en de Westfield herleid tot 3 plaatsen (6 punten) wat resulteerde in de kampioenschapstitel voor de Banana’s.
Opmerkelijk waren ook de prestaties van Wubbe Herlaar welke een zeer opmerkelijk snelle stint reed en hiervoor het extra punt voor de snelste wedstrijdronde bij de Westfields in de wacht sleepte.
Na lang wachten, veel geduld en zoekwerk mochten ook Tim Joosen en Nick Schuybroeck op het podium. Voor het eerste slaagde Westfield België erin alle andere Westfields achter zich te houden.
Een welverdiende opsteker voor het ganse team en de piloten welke te lang op de eerste overwinning dienden te wachten.

Sprint:
Ko Koppejan (Radical SR3RS) had voldoende aan finishen om zijn eerste kampioenschapstitel te vieren.
Op het eerste zicht een haalbare opdracht ware het niet dat Koppejan zowel de motor, versnellingsbak als differentieel naar de eeuwige jachtvelden stuurde tijdens de Endurance wedstrijd.
Radical UK en Henk Thuis zorgden voor de technische ondersteuning en na een nachtje sleutelen stond de Radical SR3RS fris en wel opnieuw aan de start.
Opmerkelijke pilote aan het stuur van de Radical SR5 (# 11).
Shirley Van de Lof nam de eerste sprintwedstrijd voor haar rekening terwijl vriend Yelmer race 2 zou rijden.
Na de Zuid Afrikaanse Naomi Schiff is Shirley de 2de vrouwelijke pilote aan het stuur van een Radical.
In eerste instantie maakte ze het Marcus Hahne, Ko Koppejan en Henk Thuis bijzonder lastig maar enkele ronden voor het einde maakte ze een stuurfout en moest ze de rol met de koplopers lossen.
Ko Koppejan nam geen onnodige risico’s en stelde zijn 2de plaats en kampioenschapstitel veilig voor Marcus Hahne in de Norma.
Thierry Kohler (Radical SR3RS) werd in zijn eerste wedstrijd verdienstelijk 5de voor Peter Brouwer.
Peter ging opnieuw zeer hard in de Avenger by MB Motorsport.
Tim Joosen kon in de sprint zijn stunt van zaterdag niet herhalen en werd op de finish geklopt door een ontketende Co De Vet.
Rob Rademaker werd 3de Westfield en kon nog voor aanvang va sprintrace 2 de champagne ontkurken.
Hij is de kampioen van de Westfields in de sprint.
Sprintrace 2 was opnieuw een demonstratie van Yelmer Buurman.
Voor de 2de plaats vormde zich opnieuw een groepje met Henk Thuis - Ko Koppejan en Philip Daniels.
Henk Thuis ging halverwege de wedstrijd van de baan waardoor Thierry Köhler als 3de Radical werd afgevlagd.
Helfferich (KTM X-Bow) en Decroos (Norma) moesten de strijd staken met technische problemen.
Bij de Westfields stond opnieuw geen maat op Peter Brouwer.
Ook Henk Van der Spoel (Westfield) kwam zeer sterk uit de verf tijdens zijn eerste deelname in de BSOT.
De organisatie van de BSOT dankt alle medewerkers, teams en rijders voor een schitterende editie 2011.

Verslag sprint race’s Round BSOT 4 Nürburgring Eelco Sirag nr:47 en endurance Eelco Sirag en Co de Vet

Zaterdag




1e  sprint race gestart op een 3e plek na een rollende start ( wat niet mijn voorkeur heeft )  als 3e de eerste linke bocht in.
Dit ging aardig goed, geen schade en me klaar maken voor een leuke strijd met mijn team makkers Co de Vet en Rob Rademaker.
Na een ronde of 6 Co ingehaald en op weg naar Rob met Co aan in mijn kielzog.
Rob had zijn auto niet helemaal in orde en in ronde 12 konden ik en Co hem voorbij steken.
Een ronde voor het einde viel Rob uit met een gebroken unibold waardoor zijn achterwiel er aan ging.
De rest lekker geknokt met Co en deze gooide de laatste bocht zijn auto voor de mijne dewelke ik ternauwernood kon ontwijken door vol over een hoge kurb te stuiteren.
Toch nog tweede met een ontwrichte spooring 
2e sprint race start op de tweede plek.
Rob moest, omdat hij uitgevallen was op de laatste plaats starten.
Bij de start Co voorbij gestoken en op de eerste plaats kunnen plaats vatten.
Deze plek heb ik lang kunnen volhouden tot dat ik ineens een ontketende Rob tegen kwam die van achter uit het veld in de laaste bocht mij voorbij stak en 1e werd.
Een super prestatie van Rob! 
Co werd 3e achter mij weer een 1-2-3 voor team Bananas technisch begeleid door Martin Born van MB Motorsport

Zondag

Trainen voor de endurance die ik samen met mijn maatje Co zou rijden
Een 3e start plek in een race die 2 uur en 40 minuten gaat duren Co heeft zij 3e plek mooi kunnen vast houden op een niet al te groote afstand van de Belgische collega met start nummer 6 en Rob die op de eerste plek lag deze twee hebben een aardig robbetje uit gevochten met steeds een wisseling van plaats.
Na 85 minuten was de wissel daar.
Tanken en instappen, gordels om en gaan met die banaan.
Het gat een beetje dicht gereden kwamen de twee kemphanen in zicht en zoals altijd; als twee honden vechten om een been jawel daar ging de 3e er mee heen.
Drie ronden voor het einde viel nr 6 uit met een gebroken unibold op de gelijke plek als waar Rob in de sprint uitviel.
Nu had ik alleen nog Peter voor mij die het stuur van Rob had over genomen en in de laatste ronde zijn meerdere moest erkennen.
Zijn tank was zo ver leeg dat de auto niet meer door wou lopen en een halve ronde voor het einde kon ik hem inhalen en waren wij 1e bij de westfields en 4e overall. 
Rob en Peter 2e en jawel Dick Hendriks en Wubbe een mooie 3e plek.
Ik heb in de 61e ronde nog de snelste tijd neer gezet is ook een extra punt een  super zet voor het kampioenschap.

Dries en Danny  weer harstikke bedank voor een super georganiseerd race weekend op een prachtig F1 circuit en tot ziens op Colmarberg.

Download als PDF klik hier

Verslag van Driver 47: Eelco Sirag

Review Round 4 BSOT Nurburgring

BSOT: Nürburgring: Nabeschouwing van de organisatoren
De BSOT meeting #4 op de Nürburgring kon rekenen op veel deelnemersDe BSOT meeting #4 op de Nürburgring kon rekenen op veel deelnemers
Voor Round 4 van de BSOT trok de ganse karavaan richting Duitse Nürburgring om daar te gast te zijn tijdens het AvD Race Weekend.
Wisselende weersomstandigheden en een pak nieuwe deelnemers zorgden voor spannende wedstrijden op het scherp van de snede.
Smaakmakers bij de vleet, verrassingen, teleurstellingen, we hebben erom gevraagd en werden op onze wenken bediend.
De startlijsten voor de sprintwedstrijden op zaterdag lieten alvast niets aan de verbeelding over.
Eindelijk werd het gezellig druk op de schitterende Nürburgring, mede te danken aan de komst van de CCRC en de Caterhams van Mart Van Der Kooi.
Schitterende wagens ook die Caterhams en Strikers waarbij we direct ook een heuse waardebepaling konden maken t.o.v. onze vaste Westfield deelnemers.

Sprint 1: 

Tim Joosen had het al aangekondigd de vorige wedstrijd in Croix.
“Op de Nürburgring zullen we er staan” en daar is geen woord van gelogen.
Tim reed met de Belgische Westfield Aero 170 zijn beste wedstrijd ooit en moest zich uiteindelijk pas in de laatste ronde tevreden stellen met de 3de plaats binnen de Westfields.
“ Dit was echt kicken! Met 5 gingen we gedurende de ganse wedstrijd voor de 3 podiumplaatsen. We waren zo aan elkaar gewaagd dat elke ronde de posities wisselden.
Drie ronden voor het einde had ik de 1ste plaats te pakken maar in de voorlaatste ronde misremde ik mij op het einde van de rechte lijn en was P3 het hoogst haalbare.
Extra leuk is dat ik de snelste ronde draaide in de wedstrijd wat ons nog 1 extra punt opleverde”
Vooraan vochten Daniels met de Norma en Ko Koppejan met de Radical SR3RS voor de hoogste podiumplaatsen dewelke door Philip werd gewonnen.
Voor P3 zagen we een ware veldslag tussen de Radical SR3SL van Verheyen/Verhelst, de Radical SR5 van Gielen/Gitsels en de Norma van Vincent Desschans.
De Norma M20F van Norma Benelux was merkelijk sneller maar Vincent was blijkbaar iets te nerveus om de 3de podiumplaats veilig te stellen.
Sluwe vos Verhelst wachtte tot in de laatste ronde om zijn definitieve aanval te plaatsen waardoor GHK Racing verdienstelijk 3de werd.
Opmerkelijke verschijning was zondermeer de bloedmooie Caterham 21 van onze Franse gastrijders Tardif en Salini.
Deze wagen met rijkelijk palmares had de minste moeite om de toppers te volgen en finishte op een mooie 6de plaats algemeen.
Pechvogel van dienst was deze maal Rob Rademaker.
Een afgebroken unibold zorgde ervoor dat Rob, koploper in het Westfield kampioenschap, enkele ronden voor het einde de wedstrijd moest verlaten en zich zo tevreden moest stellen met 7 punten.
Noteren we nog de opmerkelijke prestatie van Michel Lindeman dewelke zijn Caterham ZX12 toch maar mooi in de top 10 parkeerde tijdens zijn eerste deelname in de BSOT.

  • Uitslag:
  • 1 Daniels-Hahne Norma M20                  14 laps
  • 2 Ko Koppejan Radical SR3 RS               +5.589
  • 3 Verheyen-Verhelst Radical SR3SL        +2:01.486
  • 4 Gielen-Gitsels Radical SR5                   +2:06.971
  • 5 Vincent Desschans Norma M20F          +2:20.074
  • 6 Salini-Pierre Tardif Caterham 21           13 laps
  • 7 Michel Lindeman Caterham ZX12         +1:10.795
  • 8 Co De Vet Westfield Cup Racer          +1:14.199
  • 9 Eelco Sirag Westfield Cup Racer          +1:14.446
  • 10 Joossen-Schuybroeck Westfield Aero +1:15.118


Sprint 2

Was er opnieuw eentje om duimen en vingers van af te likken. Koppejan en Verheyen reden al snel we van de anderen en vochten een verbeten duel uit welke uiteindelijk gewonnen werd in de laatste bocht.
Na aankomst was merkelijk zichtbaar hoe close beide heren zich vermaakt hadden gedurende 30 minuten sprint.
Het verschil bij de finish was 0,251 seconden!!
Philippe Salini stuurde de Caterham 21 naar een zeer verdienstelijke 3de plaats na een waanzinnig duel met Vincent Desschans en de GHK Radical van Gielen/Gitsels dewelke elke wedstrijd opnieuw grote progressie maken.
Michel Lindeman deed nog 1 plaats beter dan tijdens de eerste sprint en legde beslag op P6.
Een ontketende Rob Rademaker baande zich een weg door het peleton en vocht samen met Sirag, De Vet en Van Loenen voor plaatsen 1-2 en 3 bij de Westfields.
In een ultieme jump moest Sirag zich neerleggen bij de suprimatie van Rademaker.
Co De Vet en Alex Van Loenen sloten de top 10 af.
De Caterhams Supersport genoten blijkbaar van het Nurburgse asfalt en reden hun eigen wedstrijd binnen de wedstrijd.
Ondanks de snelheidsverschillen reden de Caterham boys een zeer sportieve wedstrijd, geen eenvoudige opdracht op een nieuw circuit, in een nieuw kampioenschap en tussen veel snellere wagens.
Chapeau aan alle deelnemers voor de mooie wedstrijden en de fair play.

Uitslag:

  • 1 Ko Koppejan Radical SR3 RS             11 laps
  • 2 Verheyen-Verhelst Radical SR3SL      +0.251
  • 3 Salini-Pierre Tardif Caterham 21         +1:54.213
  • 4 Vincent Desschans Norma M20F        +1:55.022
  • 5 Gielen-Gitsels Radical SR5                  +2:19.978
  • 6 Michel Lindeman Caterham ZX12        10 laps
  • 7 Rob Rademaker Westfield Cup Racer  +2.042

REVIEW: ROUND 3 BRIDGESTONE SPECIAL OPEN TROPHY
Circuit Croix en Ternois


Philip Daniels en De Vet/Sirag doen beste zaak

Met een algemene overwinning in de endurance doen Co De Vet en Eelco Sirag een gouden zaak in het klassement.
Met hun Westfield Racer verschalkten ze vriend en vijand in hun op papier snellere wagens.
De 2 sprint wedstrijden op zondag waren een boeiend kijkstuk met zowel gevechten voor de algemene overwinning als onderlinge duels in de merkenklasses.
Ko Koppejan en Philip Daniels verdeelden de buit algemeen.
In onze preview lieten we reeds weten dat voorspellingen maken in de BSOT niet eenvoudig is. En zo geschiedde.
Eelco Sirag en Co De Vet reden in hun bescheiden Westfield Racer op regelmaat een dijk van een wedstrijd en werden algemeen winnaar van de endurance race. Alle op papier snellere wagens werden teruggeslagen door kleine technische problemen waardoor de top 3 je veel geld zou opleveren bij een pronostiek.
Ook P2 werd ingenomen door een Westfield (Dubois/Verpoort) en nieuwelingen Ruud De Jong en Marcel Schoonhoven plaatsten hun KTM X-Bow op P3.


Tijdens de trainingen verloren we alvast één van de smaakmakers in de BSOT.
Met ondersteuning van Radical UK testen de troepen van Guy Verheyen de nieuwe Radical SR3SL.
Een slecht functionerend olie drukvat zorgde ervoor dat Guy moest toekijken hoe zijn teamgenoten Gielen/Gitsels/Verhelst het onderste uit de kan haalden in hun 2de wagen, de SR5.
De rechts gestuurde Radical deed het goed en vertoefde lange tijd in de top 3 tot een losgekomen sensor het team 15 minuten in de pits hield.
Ziv Knoll en Benoit Claeys reden aanvankelijk ook een mooie wedstrijd tot Ziv te maken kreeg met een gebroken aandrijfstang rechtsachter.
Tel daarbij nog een slecht functionerende alternator op de Norma M20F van Cloet/Decroos en zo kom je tot deze bizarre uitslag.
Verder moesten De Beil/Van Hover en Budin/Lemmens opgeven met motorproblemen.
Voor de sprint wedstrijden kregen we enkele leuke gevechten binnen de wedstrijd.
Ko Koppejan en Philip Daniels streden side by side om de overwinning terwijl Vlieghe – Lemmens – Gielen – Gitsels en Ruud De Jong streden om de laatste podiumplaats.
Lemmens, aanvoerder van de tabellen in de X-Bow Battle kon niet echt een vuist maken tegen Philip Vlieghe in zijn Norma M20F en had alle moeite om de Radical SR5 van Gielen/Gitsels achter zich te houden.

Patrick Dubois werd eerste Westfield voor een ontketende Rob Rademaker en een gemotiveerde Tim Joosen.
“Het ganse weekend hadden we te kampen met een slechte baanligging.
In een laatste ultieme poging hebben we de wagen achteraan verlaagd wat de juiste oplossing was.
In pure snelheid komen we nogiets te kort” aldus een tevreden Tim Joosen.
“Op de Nürburgring zullen we er staan!”

Sprint race 2 was er eentje om duimen en vingers van af te likken.
Daniels vertrok als een speer met Ko Koppejan in zijn kielzog.
Halfweg kon Ko in zijn Radical SR3SR de leiding overnemen maar had hij alle moeite om de snellere Norma achter zich tehouden.
Philip Vlieghe kon uit de klauwen blijven van de opzittende Radical SR5 van Gielen/Gitsels die een ware veldslag uitvocht met de X-Bow van Lemmens.
Halfweg wedstrijd diende Lemmens derol te lossen nadat zijn remmen verdere dienst weigerden en de wagen in de grindbak verdween.
Marcel Schoonhoven kreeg zo de 5de plaats in de schoot geworpen.
Een wanhoopspoging van Patrick Dubois om Rob Rademaker te verschalken voor de6de 1ste plaats algemeen en Westfield mislukte compleet.
Patrick probeerde op het einde van hetrechte stuk binnendoor, kwam op het vuile gedeelte en gleed rechtdoor de grindbak in.
Eelco Sirag nam het geschenk in dank aan en schoof door naar P2.
Met 2 snelste rondetijden in de sprintwedstrijden loopt Philip Daniels 2 punten in op de aanvoerder
van de tabellen Ko Koppejan.
Sirag/De Vet vergroten hun voorsprong in het endurancekampioenschap en kunnen zonder stress de wedstrijd op de Nürburgring voorbereiden.
Tijdens de wedstrijd in Duitsland zullen er heel veel punten te verdienen zijn en dit door het grote aantal deelnemers.


In de BSOT is het zo dat de laatst geklasseerde 5 punten krijgt en elke hogere plaats in de uitslag 2 extra punten opleverd.
Met 50 deelnemers zijn er dus 103 punten te verdienen.

See you all @ de Nürburgring op 1-2-3 juli.

Alle verdere info
(timing, klassementen,deelnemers, enz) is te vinden op onze website

Weer een zeer geslaagd race weekend bij de bsot op Croix

Race dag 1: De vrije training beloofde al veel goeds.
Mooi voorin mee rijden op een klein bochtig maar zeer technisch baantje.
De kwalificatie verliep ook goed waarna we van start gingen voor een 160 minute endurance race.
Mijn maatje Co de Vet nam de start en deze heeft zich mooi voorin gepositioneerd.
De wissel na 85 min en het tanken ging 100 % beter als de vorige keer en werd perfect uitgevoerd door Jitse , Jurgen. Voor At was het in Mettet nog 9 lange
minuten nu waren we weer in 3 minuten vol getankt en gewisseld van rijder.
Ik mocht het laatste deel van de race voor mijn rekening nemen wat zeer goed verliep door het steeds uitvallen van de Radical’s en Norma’s waartegen wij normaal geen schijn van een kans hebben.
Zo kwamen wij riant aan de kop.

Van een echte strijd tussen de snelle Patrick Dubois en mij kwam het niet omdat hij teveel van zijn remmen gevraagd had en deze de dienst gingen weigeren en hij daar door de aansluiting kwijt was
De 1e De support vanaf de pit muur met de borden was voor mij ook van zeer grote waarde omdat ik echt niet wist op welke plaats we zaten en daardoor wat rustiger kon gaan rijden.
Zo konden we de eerste plaats bij de Westfields en de eerste plaats over all behalen bij de endurance race sprint race de volgende dag ging minder goed wel een mooie 4e tijd bij de
kwalificatie maar de start ging helemaal mis doordat er voorin een Norma stil viel schoof het hele veld op een hoop en kon ik At Reidsma niet meer ontwijken en knalde er vol achter in.
Het gevolg At uitgeschakeld en ik heb het nog 8 ronden geprobeerd maar mijn afstelling was dusdanig ontregeld dat door rijden een tweede klapper had opgeleverd.
Ik ben toen binnengekomen en we hebben de schade in de paddock gerepareerd zodat ik wel weer mee kon rijden in de 2e sprint race
De 2e sprint race moest ik achteraan starten omdat ik de 1e was uitgevallen.
Dat ging weer als van ouds door het gehele veld en voor de eerst bocht op een 3e plek achter Rob en Patrick , Co de Vet op een 4e plek maakte naar 4 ronden een fout bij het opkomen van het rechte stuk en was daardoor de aansluiting kwijt, anders had deze zich ook met de strijd bemoeid.
De eerste drie werd een gevecht over 30 minuten waarbij Patrick zich aan het einde van het rechte stuk verremde en ik hem voorbij kon steken en zo op weg kon naar Rob.
Op het einde van de race liep ik nog goed in maar Rob heeft zich goed verdedigd en zo eindigde ik op een mooie 2e plek achter mijn teammaat.

Al met al alweer een zeer mooi en goed georganiseerd race weekend

Bedankt Dries en Danny

Ik en het gehele team Bananas kijken weer uit naar de volgende race op Nurnberg

De vrije training beloofde al veel goeds.
Mooi voorin mee rijden op een klein, Frans bochtig maar zeer technisch baantje.
De kwalificatie verliep ook goed waarna we van start gingen voor een 160 minute endurance race.
Mijn maatje Co de Vet nam de start en deze heeft zich mooi voorin gepositioneerd.
De wissel na 85 min en het tanken ging 100% beter als de vorige keer en werd perfect uitgevoerd door Jitse en Jurgen.
Voor At was het in Mettet nog 9 lange minuten, nu waren we weer in 3 minuten vol getankt en gewisseld van rijder.

Ik mocht het laatste deel van de race voor mijn rekening nemen wat zeer goed verliep door het steeds uitvallen van de Radical’s en Norma’s waartegen wij normaal geen schijn van een kans hebben.
Zo kwamen wij riant aan de kop.
Van een echte strijd tussen de snelle Patrick Dubois en mij kwam het niet omdat hij teveel van zijn remmen gevraagd had en deze de dienst gingen weigeren en hij daardoor de aansluiting kwijt was.
De support vanaf de pit muur met de borden was voor mij ook van zeer grote waarde omdat ik echt niet wist op welke plaats we zaten en daardoor wat rustiger kon gaan rijden.
Zo konden we de eerste plaats bij de Westfields en de eerste plaats over all behalen bij de endurance race.
De 1ste sprint race de volgende dag ging minder goed wel een mooie 4de tijd bij de kwalificatie maar de start ging helemaal mis doordat er voorin een Norma stil viel schoof het hele veld op een hoop en kon ik At Reidsma niet meer ontwijken en knalde er vol achter in.
Het gevolg At uitgeschakeld en ik heb het nog 8 ronden geprobeerd maar mijn afstelling was dusdanig ontregeld dat door rijden een tweede klapper had opgeleverd. Ik ben toen binnengekomen en we hebben de schade in de paddock gerepareerd zodat ik wel weer mee kon rijden in de 2de sprint race.

De 2de sprint race moest ik achteraan starten omdat ik de 1ste was uitgevallen. Dat ging weer als van ouds door het gehele veld en voor de eerst bocht op een 3de plek achter Rob en Patrick, Co de Vet op een 4de plek maakte naar 4 ronden een fout bij het opkomen van het rechte stuk en was daardoor de aansluiting kwijt, anders had deze zich ook met de strijd bemoeid.
De eerste drie werd een gevecht over 30 minuten waarbij Patrick zich aan het einde van het rechte stuk verremde en ik hem voorbij kon steken en zo op weg kon naar Rob. Op het einde van de race liep ik nog goed in maar Rob heeft zich goed verdedigd en zo eindigde ik op een mooie 2e plek achter mijn teammaat.
Al met al alweer een zeer mooi en goed georganiseerd race weekend. Bedankt Dries en Danny!
Ik en het gehele team Bananas kijken weer uit naar de volgende race op de Nurburgring die wordt verreden van 1 tot 3 juli.

Tot gauw een keer op een van de circuits. Team Bananas!

Dit verslag is geschreven door Karin Dolman van www.NoSpeedLimits.nl een race vriend van Westfieldracer.

Nog voor aanvang van de vrije training viel het zware verdict voor de Radical SR8 van Lamster/Haane.
Versnellingsbakproblemen tijdens de vrije training op donderdag stuurden de voorbereidingen van Euroseal EMG Motorsport in de war waardoor een forfait onafwendbaar werd. Meteen werden alle Radicals SR3 en Norma’s tot de grote favorieten gebombardeerd.
Maar ook dat verhaal zou een andere wending krijgen!

Het begon slecht voor Hans Verhelst die de bloedmooie Radical SR3SL tijdens de outlap in de vrije training bruusk in de muur parkeerde.

“Deze wagen is nagelnieuw en de Ford Ecoboost motor met Turbo heeft me verrast. Deze nieuwe Eco 6 motor in combinatie met de Radical SR8 versnellingsbak is de nieuwste evolutie van Radical. Er is slechts 1 exemplaar beschikbaar, daarom dat de mensen van Radical UK hier dan ook aanwezig zijn.
Het is moeilijk om de power te doseren, onderaan is er niets en opeens slaat de turbo aan, waarbij er een enorme power vrij komt”, aldus een geschrokken Hans.
Tijdens de kwalificaties waren alle toppers bij de pinken, waarbij Blix Motorsport met Philip Daniels en Marcus Hahne een mooie 2.36’800” op de tabellen schreef. P1 en P2 voor Norma want het duo Quartier/Jamar moest met een rondetijd van 2.36’811 maar 11/1000 van een seconde toegeven.
Dubois/Verpoort waren de snelste Westfield, achterna gezeten door het trio Joosen/Schuybroeck/Steegmans en Bruynoghe/Cuyvers.
Decroos en Cloet moesten vanuit de pitlane starten na problemen met de bobijnen.

Endurance race over 160 minuten

De wedstrijd zelf kende een normaal verloop met alle Radicals en Norma’s in de hoofdrol.
De motor van de Lotus 2-Eleven van Luc De Cock liet de geest in de F1 boxen van Spa, idem dito voor de Westfield Aero 170 van Bruynoghe/Cuyvers.
Ook Ziv Knoll en Benoit Claeys hadden zich de start van hun seizoen anders voorgesteld.
De motor van hun Radical PR6 ging naar de eeuwige jachtvelden en kon niet meer hersteld worden.
157 minuten leuke duels tussen de Radicals en de Norma’s en net op het moment dat iedereen zich opmaakte voor het podium gebeurde het onwaarschijnlijke! Quartier/Jamar (Norma M20F), Decroos/Cloet (Norma M20F) en Verheyen/Verhelst (Radical SR3SL) vielen tijdens de laatste ronde zonder benzine.
Martin Quartier “Een misrekening waar we nog lang spijt van gaan hebben.
Op basis van de data en de tests die we deden hadden we voldoende benzine aan boord.
Geen enkele code 60 en het hoge wedstrijdritme hebben ervoor gezorgd dat we de laatste ronde tot stilstand kwamen.
Dat de Radical van Verheyen het zelfde overkwam getuigt enkel dat we niet de enige waren die ons lieten misleiden”

En als 2 honden vechten… stonden de Westfieldrijders Sirag/De Vet en Dubois/Verpoort plots op het algemene podium.
Opnieuw werd bewezen dat constant rijden tijdens een Endurance altijd loont. Budin/Lemmens, eveneens op Westfield en uitkomende voor Luxemburg werden 4de,  Elsmoortel/Van Wynendaele werden verdienstelijk 5de algemeen in hun Mazda MX5.

Sprint race 1

Verreden in de regen waren deze maal alle tenoren wel bij de pinken.
Ko Koppejan en Philip Daniels stoven als eerste de Radillion op waarbij Koppejan de schrik van zijn leven beleefde door op volle snelheid een 360° te maken, doch niks raakte en meteen zijn weg kon verder zetten. Jean-Leon Dehaen reed zijn eerste kilometers in de QM Developments Norma M20F en kaapte P3 weg.
Plaats 4 was een dubbeltje op zijn kant waarbij Guy Verheyen het in zijn Radical SR3 haalde van Harry Steegmans in zijn Lotus 2 Eleven.
De 16-jarige Zuid Afrikaans Noami Schiff kon tijdens haar maiden trip op Spa nog net P6 uit de brand slepen voor de aankomende vliegende Zweed Cai Cederholm in zijn Lotus Elise S1.
Bij de Westfields waren de bekers opnieuw voor Co De Vet – Rob Rademaeker en Patrick Dubois.

Sprint race 2



Nog steeds op een natte omloop wist Ko Koppejan nu wel snel afstand te nemen van Philip Daniels. Philip moest in ronde 6 zijn Norma M20F echter aan de kant zetten wegens een slecht werkende oliesensor dewelke hoge temperaturen aangaf. Achter Koppejan zagen we een duel op het scherp van de snede tussen Jean-Leon Dehaen en Harry Steegmans. Regenkoning Steegmans had een betere voeling met de baan maar was niet opgewassen tegen de topsnelheid van de Norma. Een laatste jump van Steegmans resulteerde in een verschil aan de finish van 4 tienden. Cederholm deed het in zijn Lotus Elise nog beter dan tijdens Sprint 1 en eindigde 4de algemeen, net voor de verdienstelijke Noami Schiff. Rudy Lemmens reed in zijn KTM X-Bow een mooie inhaalrace na een aarzelende start en eindigde 8ste algemeen.

 Bij de Westfields reed Tim Joosen lange tijd op de 2de plaats achter Co De Vet tot deze in de laatste ronde voorbij gestoken werd door Luxemburger Patrick Dubois. De Vet opnieuw op het hoogste schavot,  waardoor het Westfield podium helemaal Benelux was. Michel Budin moest opgeven met een gebroken wielnaaf.

Geschreven door Jürgen van Hover van www.turbomagazine.be

Dit weekend vond op Spa Francorchamps de Trophee Des Fagnes plaats als eerste race in het BSOT (Bridgestone Special Open Trophy) kampioenschap.
Onder leiding van Dries Heyman en Danny Dubois komen aan dit kampioenschap diverse rijders aan de start in een keur van bolides.



Naast bekende namen uit de Belgische autosport zoals Marcus Haane die samen met Patrick Lamster de Radical SR8 besturen en Patrick Dubois die met Pieter Verpoort in de Westfield Cup Racer het kampioenschap aangaan zullen dit jaar ook de nodige Nederlanders de strijd aan gaan. Team Banana's, afgelopen jaren actief in de DNRT, hebben de stap genomen en gaan het complete jaar rijden in de BSOT. Team Banana's bestaat uit Co de Vet, Eelco Sirag, At Reitsma, Rob Rademaker, Dick Hendriks en Rudi Standaert.


Dat de Nederlanders er veel zin in hebben lieten ze gelijk op zaterdag al zien tijdens de twee uur durende race waarbij Co de Vet en Eelco Sirag de tweede plaats in handen wisten te nemen voor Patrick Dubois en Pieter Verpoort.
De race kwam op naam te staan van Phillip Daniels en Marcus Hanne in de Norma M20F.

Nospeedlimits.nl was bij het evenement aanwezig en de gemaakte foto's zijn te vinden in het fotoalbum van No Speed Limits

Dit verslag is geschreven door Karin Dolman van www.NoSpeedLimits.nl